Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας Δήμου Παλλήνης / Δημιουργία θυλάκων ήπιας κυκλοφορίας.
Πεδίο αστικής κινητικότητας : Διαχείριση Κυκλοφορίας – Οδική Ασφάλεια – Πεζή Μετακίνηση.
Στρατηγικοί Στόχοι :
-Βελτίωση της ασφάλειας και της προσβασιμότητας των πεζών,
-Ευάλωτοι χρήστες / Ειδικός σχεδιασμός για ΑΜΕΑ και για μετακινήσεις μαθητών,
-Λογική κατανομή των κοινόχρηστων χώρων που αποδίδονται στην κίνηση οχημάτων και των αντίστοιχων που αποδίδονται στους πεζούς (δρόμοι-πεζόδρομοι-πλατείες) υπέρ των ήπιων και μαζικών τρόπων μετακίνησης και μείωση της χρήσης του Ι.Χ.
Περιεχόμενο και Χαρακτηριστικά του εξεταζόμενου μέτρου.
Η Δημοτική Ενότητα του Γέρακα έχει ένα οδικό δίκτυο ιεραρχημένο και οι βασικοί συλλεκτήριοι άξονες και αρτηρίες (Αναπαύσεως, Μυρτιάς, Πίνδου, Ολύμπου, Ησιόδου, Αθηνάς, Ξενοφώντα, Νιόβης, Κλεισθένους, Λεωνίδα, Αγίου Νεκταρίου, λεωφόρο Γέρακα, παράδρομοι Αττικής Οδού, Εθνικής Αντιστάσεως, Αγίου Ιωάννη Θεολόγου, Γαργηττού, Δερβενακίων, Κεφαλληνίας, Μαυροβουνιώτου, Χίου, Μιαούλη, Αιτωλίας, Ευρυτανίας, Έβρου, Καστοριάς, Τρικάλων, λεωφόρος Μαραθώνος, Καζαντζάκη, λεωφόρος Σπάτων, Θεοτοκοπούλου, Περιφερειακή Υμηττού) έχουν μεγαλύτερα γεωμετρικά χαρακτηριστικά. Στο εσωτερικό τοπικό οδικό δίκτυο που οριοθετείται από τις παραπάνω κύριες συλλεκτήριες λαμβάνονται μέτρα αποθάρρυνσης της διαμπερούς κυκλοφορίας (κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, κατασκευαστικές παρεμβάσεις) και μείωσης των ταχυτήτων των οχημάτων. Στο εσωτερικό των περιοχών αυτών εξασφαλίζονται ήπιες ταχύτητες και φόρτοι οπότε είναι δυνατόν ο ποδηλάτης και ο πεζός να συνυπάρχει με τα αυτοκίνητα.
Ανάλογη ιεράρχιση του οδικού δικτύου γίνεται και για την Κάντζα. Χαρακτηρίζονται ως συλλεκτήριοι ή αστικές αρτηρίες οι άξονες λεωφόρος Λαυρίου, Περιφερειακή Υμηττού, Λεονταρίου, Παπαγγελάκη,
Τρυγονιών, Αριστείδου, Πλάτωνος, Εσπερίδων, Αιόλου, Αφανών Ηρώων. Στο εσωτερικό των περιοχών που σχηματίζουν οι δρόμοι αυτοί γίνονται κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και κατασκευαστικές παρεμβάσεις, ώστε να αποθαρρύνεται η είσοδος των αυτοκινήτων και να μειώνονται σημαντικά οι ταχύτητες κίνησής τους και να εξασφαλίζεται ασφαλής κίνηση και συνύπαρξη των πεζών, των ποδηλάτων και των αυτοκινήτων.
Τέλος δημιουργούνται θύλακες ήπιας κυκλοφορίας και στις πυκνοδομημένες περιοχές του κέντρου της Παλλήνης και πιο συγκεκριμένα στο εσωτερικό των περιοχών που οριοθετούνται από τις οδούς Αττική Οδό, λεωφόρο Μαραθώνος, Παπαφλέσσα, Ελευθερίου Βενιζέλου, Λεονταρίου, Εθνικής Αντιστάσεως, Έντισον, Αρματωλών και Κλεφτών, Αθηνάς Παλλάδος, Ελαιώνων.
Το οικοδομικό τετράγωνο (κέντρο) που περικλείεται από τις οδούς Λ. Μαραθώνος – Γρηγορίου Ε΄ - Βυζαντίου – Σαλαμίνος – Κλεφτών Αρματωλών – Ελαιώνων – Ανατολής – Λ. Μαραθώνος αντιμετωπίζει καθημερινά κυκλοφοριακό πρόβλημα από τα αυτοκίνητα των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων. Ακόμη υπάρχει ένταση του κυκλοφοριακού προβλήματος στην περιοχή γύρω από την εκκλησία του Αγίου Τρύφωνα ιδιαίτερα όταν πραγματοποιούνται τελετές.
Είναι ανάγκη ο Δήμος να θέσει σε εφαρμογή πρόγραμμα μονοδρομήσεων που στόχο θα έχουν τη μείωση της διάχυσης της τροχαίας κίνησης, με δεδομένο το γεγονός ότι στην περιοχή ( άνωθεν της Λ . Μαραθώνος) λειτουργούν οκτώ (8) Δημόσιες Σχολικές Μονάδες.
Προτείνεται να επεκταθεί η μονοδρόμηση της οδού Ελαιώνων μέχρι την οδό Αθηνάς και να αξιοποιηθεί το οδικό δίκτυο της περιοχής για την έξοδο των οχημάτων στη Λ.ΜΑΡΑΘΩΝΟΣ.
Ζητήματα που εξυπηρετούνται.
Η προστασία των γειτονιών από την κυκλοφορία των ΙΧ. Η υπόδειξη ήπιων ταχυτήτων, η υπόδειξη της προτεραιότητας σε πεζούς και ποδηλάτες, η αποφυγή διαμπερούς κυκλοφορίας η οποία επιτρέπει αυξημένες ταχύτητες των οχημάτων.
Πεδίο εφαρμογής.
Το εξεταζόμενο μέτρο εφαρμόζεται στη Δημοτική Ενότητα Γέρακα : Στο εσωτερικό τοπικό οδικό δίκτυο που οριοθετείται από τους βασικούς συλλεκτήριους άξονες και αρτηρίες (Αναπαύσεως, Μυρτιάς, Πίνδου, Ολύμπου, Ησιόδου, Αθηνάς, Ξενοφώντα, Νιόβης, Κλεισθένους, Λεωνίδα, Αγίου Νεκταρίου, λεωφόρο Γέρακα, παράδρομοι Αττικής Οδού, Εθνικής Αντιστάσεως, Αγίου Ιωάννη Θεολόγου, Γαργηττού, Δερβενακίων, Κεφαλληνίας, Μαυροβουνιώτου, Χίου, Μιαούλη, Αιτωλίας, Ευρυτανίας, Έβρου, Καστοριάς, Τρικάλων, λεωφόρος Μαραθώνος, Καζαντζάκη, λεωφόρος Σπάτων, Θεοτοκοπούλου, Περιφερειακή Υμηττού).
Στην περιοχή Κάντζα: Στο εσωτερικό των περιοχών που σχηματίζουν οι δρόμοι οι οποίοι χαρακτηρίζονται ως συλλεκτήριοι ή αστικές αρτηρίες:
Λεωφόρος Λαυρίου, Περιφερειακή Υμηττού, Λεονταρίου, Παπαγγελάκη, Τρυγονιών, Αριστείδου, Πλάτωνος, Εσπερίδων, Αιόλου, Αφανών Ηρώων.
Στην περιοχή της Παλλήνης : Στις πυκνοδομημένες περιοχές του κέντρου της Παλλήνης και πιο συγκεκριμένα στο εσωτερικό των περιοχών που οριοθετούνται από τις οδούς Αττική Οδό, λεωφόρο Μαραθώνος, Παπαφλέσσα, Ελευθερίου Βενιζέλου, Λεονταρίου, Εθνικής Αντιστάσεως, Έντισον, Αρματωλών και Κλεφτών, Αθηνάς Παλλάδος, Ελαιώνων.
Προσδοκώμενα Αποτελέσματα :
+ Βελτίωση της οδικής ασφάλειας (οχημάτων, πεζών και ποδηλάτων),
+ Βελτίωση των μετακινήσεων των κατοίκων της γειτονιάς,
+ Βελτίωση της ποιότητας του δημόσιου χώρου της γειτονιάς.
Προεκτίμηση δαπάνης : Υλοποίηση των παρεμβάσεων (κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, κατακόρυφη και οριζόντια σήμανση, ενθάρυνση χρήσης του οδοστρώματος από πεζούς ποδηλάτες) : …… € (παρεμβάσεις στο Γέρακα), ……….. € (παρεμβάσεις στο κέντρο της Παλλήνης), ………. € (παρεμβάσεις στην Κάντζα).
Χρηματοδότηση ΠΕΠ Αττικής 2021-2027, Ίδιοι πόροι, κλπ.